Teknikken - Træningsprogram til romaskine

Første skridt er at lære hvordan du tager et korrekt tag på romaskinen. Teknikken er inddelt i 3 step. Hvert step består af en position og en bevægelse.

Step 1

Position 1: Release
Denne position følger Drive-bevægelsen. I denne position ophører fremdriften af båden og årerne løftes fri af vandet. Det er ikke slutningen på trækket, men blot ændring af håndtagets retning.

Bevægelse 1: Rock Over
Rock Over bevægelsen begynder i Release og slutter i Rock Over positionen. Armene strækkes og torsoen kipper over ved bækkenet (ikke i ryggen).

 

Step 2

Position 2: Rocked Over
Denne position opnås ved slutningen af Rock Over bevægelsen. Armene er udstrakte og torsoen er bøjet frem og tilpasset overkroppens position.

Bevægelse 2: Recovery
Denne bevægelse begynder i Rocked Over positionen og slutter ved Catch positionen (hvor trækket begynder). Ingen aktiv fremdrift på dette tidspunkt. Og ingen bevægelse i overkroppen og torso, der er kun bevægelse i benene. Torso og overkroppen holdes i Rocked Over positionen.

Step 3

Position 3: Catch
Denne position indtages ved slutningen af Recovery bevægelsen og ved begyndelsen af Drive bevægelsen. Kroppen er spændt som en fjeder, klar til udstrækning.

Bevægelse 3: Drive
Drive bevægelsen er arbejdsprocessen I rofasen som starter ved Catch positionen og slutter ved Release positionen.

 

 


Det korrekte træk

Drive bevægelsen – I slow motion